wyszukiwanie zaawansowane
» Historia firmy Waterman

Chmura tagów

Historia firmy Waterman

W 1883 roku, Lewis Edson Waterman zmienił historię ręcznego pisania.
Lewis E. Waterman założył swoją pierwszą "fabrykę" na kuchennym stole na tyłach sklepu z cygarami na ulicy Fulton 136 w Nowym Yorku. 

Pierwsze pióro Watermana nosiło nazwę "the Regular". Było wykonane z ebonitu. Składało się z 5 komponentów: stalówki, spływaka, części do której spływak wraz ze stalówką był przytwierdzony, korpusu oraz nakrywki chroniącej stalówkę. Każde ręcznie zrobione pióro towarzyszyło Watermanowi, który osobiście podpisywał 5-cio letnią gwarancję na jakąkolwiek wadę.
W czerwcu Lewis Waterman ubiegał się o patent na swój wynalazek, który został mu przyznany 12 lutego 1884 roku.

1884 - Powstało "Ideal Pen Company", gdzie Waterman produkował 200 sztuk. Biuro miesciło się na ulicy Murray 10 w Nowym Yorku.

1885 - Po krótkim czasie firma przeniosła się na Broadway. Produkcja wynosiła 500 piór. Tego roku Waterman otrzymał srebrny medal Instytutu Mechaniki w Nowym Yorku.

1886 - Rozmiary sprzedaży wzrosły gwałtownie do 2000 w 1886 roku, przekraczając 5000 do 1887.

1888 - Nazwa firmy została przemianowana na "L. E. Waterman Company".

1890 - Model pióra ewoluował. Nakrywka stała się dłuższa. Zostały dodane obrączki. Ukazały się różnorodne wykończenia nowych piór, takich jak złoty i srebrny barleycorn. Pióra Watermana stały się czymś więcej niż niezawodnymi instrumentami do pisania; były odtąd przedmiotami sztuki.
W tych latach Waterman zaprezentował jedno ze swoich pierwszych "pulpitowych" wiecznych piór. Podobne w stylu do piór używanych zwykle z kałamarzem, wieczne pióro to posiadało zbiornik atramentu i spływak.

1900 - Roczna produkcja osiągnęła 227 000 sztuk. Na Światowej Wystawie w Paryżu, Lewis E. Waterman otrzymał srebrny medal, a firma została nagrodzona złotym medalem Doskonałości, jako dodatek do już otrzymanych medali na światowych wystawach. Tego roku Waterman przyznał prawa dystrybucji L. C. Hardtmuth w Londynie.

1901 - L. Waterman zmarł w wieku 64 lat. Mowiono pochwalnie:"Gdyby każdy człowiek, który został pobłogosławiony za użycie jednego z piór Watermana położyłby różę na jego mogile, zebrałaby się góra róż". Stosowny hołd dla twórcy ponad miliona wiecznych piór.
Następcą został jego bratanek, Franf D. Waterman, który zdecydował się przepłynąć Atlantyk by podbić Europę. Roczna produkcja firmy wzrosła do 326 000 wiecznych piór.

1907 - Rok ten ujrzał przybycie jednego z najbardziej wyszukanych modeli Watermana: "Safety Pen", nazwany tak ponieważ mógł być mocno zapieczętowany by zapobiedz przeciekowi. Cofająca się stalówka podczas zakręcania spowrotem do korpusu zapieczętowywała atrament wewnątrz pióra.

1910-1915 - W tym okresie olbrzym Regular - nr 20 - i najmniejsze wieczne pióro na świecie - Doll Pen - zostały wypuszczone. Doll Pen, w pełni funkcjonujący model długości 5 cm, służyło ukazaniu załogi rzemieślniczej Watermana.

1917 - Firma Watermana przeniosła się na Broadway 191.

1926 - Jules Fagard zadecydował stworzyć swoją własną firmę, JIF-Waterman, by produkować pióra we Francji.

1927 - Wprowadzenie serii nr 7. To wieczne pióro z marmurkowego ebonitu posiadało kolorową obręcz na nakrywce, które korespondowało ze stalówką tego samego typu, pozwalając użytkownikowi zidentyfikować stalówkę bez zdjęcia nakrywki.
We Francji pan Perraud, poszukiwacz pracowników dla JIF-Waterman, wymyślił nabój z atramentem. Składał się z małej szklanej tubki z zatyczką. Odkrycie to nie było opatentowane do 1936 ale pozostało ekskluzywnym produktem Watermana przez 20 lat!
JIF-Waterman zbudował super nowoczesną fabrykę atramentu w Issy-les-Moulineaux (w pobliżu Paryża).

1929 - Kształty i style piór były zawsze najmodniejsze. Nigdy przedtem nie były tak śliczne jak w erze sztuki nowoczestej. Pióra Watermana były nazywane w taki sam sposób jak sukienki z najlepszych domów mody: "the Patrician", "Lady Patricia" (1930). Z drugiej strony posiadały one numery tak jak perfumy Chanel - "Numer 5", "Numer 7" lub "Numer 92". Pióra były ozdabiane skomplikowanymi grawerami złotem i srebrem. Kolory stały się bardziej subtelne i udziwnione takimi efektami jak: "wodny", "marmurkowy", "plamkowy" oraz oprawki, które naśladowały drogocenne kamienie takie jak: "onyks", "agat", "perła" i "turkus", zdobiąc okna wystawowe. Modele kobiece sprzedawano w indywidualnych delikatnych etui.
"Patrician", wydany w 1929 roku zainarguował nowoczesny styl wiecznych piór zaczętych przez Watermana. Duże i wyróżniające się bogate drogocenne kamienie oraz złote obręcze wokół podstawy nakrętki powodowały, że pióro miało nieodparty urok, który odznaczał Erę Nowoczesności. Było ono jednym z największych sukcesów w historii wiecznych piór.

1953 - W Ameryce narodziło się sławne pióro "CF". Odznaczające się stylistyką automobilową General Motors, posiadało linię futurystycznej rakiety kosmicznej, nowy model klipsa z dwoma ramionami. Część ze stalówką miała opływowe linie oraz metalową inkrustację na całej długości. "CF" ukazał się w kolorze: złotym, srebrnym, czarno-złotym oraz srebrno-złotym. Później stało sie także osiągalne z różnorodnymi rzeźbionych wykończeniami tak samo jak w lakierowanymi.
Wydano także "X Pen", ten rewolucyjny model wyposażony był w system absorbcyjny, który gwarantował to, że nieprzeciekał.

1967 - Przeważająca część operacji produkcyjnych została przeniesiona do Saint-Herblain, blisko Nantes w zachodniej Francji.

1969 - Sytuacja firmy Watermana pogorszyła się. Baron Bich nabył nazwę firmy w Stanach Zjednoczonych. W Wielkiej Brytanii Waterman stał się bardziej wspomnieniem niż rzeczywistością. JIF Waterman także doświadczył kilka poważnych trudności. Były to lata, w których Francine Gomez, wnuczka Madame Fagard, była trzecim pokoleniem kobiet kierujących firmą.
Przywrócona do życia francuska firma zaczęła tworzyć solidną sieć agentów w różnych krajach.

1971 - W tym roku JIF-Waterman przemianował się na "Waterman S.A." i ponownie zakupił znak firmowy dla Stanów Zjednoczonych od barona Bich. Było to ważne zdażenie w historii francuskiego przemysłu.

1972 - Waterman S.A. zakupił spowrotem znak firmowy w Wielkiej Brytanii oraz członkowstwo w Soverein Royal Pencil Company.

1974 - Waterman wynalazł nowe pióro nazwane "Gentelman". Pióro dużych rozmiarów z wyeksponowanym klipsem.

1975 - 11 czerwca Waterman został notowany na Paryskiej Giełdzie po raz pierwszy. Sprzedaż podwoiła się w ciągu pięciu lat i obroty Watermana wyniosły 94 miliony FF, z czego 26 mln pochodziło z exportu. Tego roku zyski wyniosły 9 mln FF, które przedstawiały wzrost o 46% w stosunku do poprzedniego roku finansowego.

1982 - Waterman S.A. wprowadził nowy wyrainowany klips inspirowany na sławnym "CF". Wkrótce stał się on synonimem Watermana.

1983 - Waterman świętował swoją setną rocznicę! Firma wydała kampanię reklamową nazwaną "Watermania"; ale ważniejszym wydarzeniem było wprowadzenie prawdziwie niezwykłego wiecznego pióra "Man 100". Ten wiekowy instrument do pisania, wciąż posiadający swoje miejsce, stanowi naprawdę arcydzieło sztuki. To klasycznego piękna pióro, duże i bardzo imponujące, nie mogącej się równać jakości, warsztatu i wzoru. Prawdziwie najlepszy towarzysz, jakiego można sobie wyobrazić.

1987 - Waterman stał się częścią koncernu Gillette, amerykańskiego producenta dóbr konsumpcyjnych, który upoważnił francuską firmą do przyspieszenia międzynarodowej ekspansji.

1992 - Nowy rozdział w historii artykułów piśmienniczych został odkryty światu: wydanie EDSONa. Korpus w kolorze Midnight blue ukrywa wysokiej klasy system spływu atramentu, który reguluje jego dostarczanie: Edson nigdy nie plami, nawet na wysokościach. Ze swoim futurystycznym wzorem i eliptoidalnym kształtem zajmuje on dziś pozycję najlepszego wiecznego pióra, jakie kiedykolwiek zrobiono.

2001 - Firme Waterman przejmuje koncern Sanford

DZISIAJ
Po ponad stu latach istnienia Waterman jest jednym z największych światowych producentów artykułów piśmienniczych.

W 1967, kiedy JIF-Waterman osiadł w Nantes, fabryka mierzyła 17 000 m2 i mieściła 500 pracowników. Dziś liczba załogi wzrosła do ponad 1000 osób a fabryka zajmuje 25 000 m2. W przeciągu 25 lat Waterman rozwinął prestiż gałęzi, a jego reputacja znana jest na całym świecie.

Dzisiaj z 17 000 outlets z których 10 000 jest za granicą, Waterman produkuje pióra wieczne, długopisy, pióra kulkowe i z włókniową końcówką, ołówki wraz z wszystkimi potrzebnymi częściami zamiennymi. Cały atrament Watermana, w butelkach czy nabojach jest także produkowany w Nantes.

Skala rozwinęła się z detalicznej ceny 25 FF do 50 000 FF.

Sławny ze swojej jakości i pięknych produktów, Waterman jest zobowiązany do kontynuowania swojej roli jako twórcy marzeń i przyjemności pisania.


Przejdź do strony głównej