wyszukiwanie zaawansowane
» Historia firmy Parker

Chmura tagów

Historia firmy Parker

W Ameryce, przemysł piśmienny oficjalnie powstał w 1809 roku. Ale pióro wieczne, które znamy, powstało dopiero w latach 1880-tych. Wśród tamtych liderów był George Saffort Parker, nauczyciel z Janeasville. Wisc., którego denerwowała niesolidność art. piśmiennych, używanych przez jego uczniów.

Parker opatentował swoje pierwsze wieczne pióro 10 grudnia 1889. Dwa lata później przystąpił do spółki z ubezpieczycielem W. F. Palmer, a w lutym 1892 połączyli się oni w firmę Parker Pen Co.

Do 1899 Parker z sukcesem sprzedawał pióra ogółowi i siłom zbrojnym. W rzeczywistości to pióro Parkera Jointless Lucky Curve zostało użyte do podpisania traktatu pokojowego, kończącego wojnę Hiszpańsko-amerykańską 10 lutego 1899.
Do zakończenia stulecia pióra były czymś więcej niż użytecznymi przedmiotami, reprezentowały one status społeczny. Jeśli już potrafiono czytać i pisać, posiadanie pióra wiecznego stało się widocznym symbolem, że posiadacz odbył staranną edukację. Nowe pióro zasilane oddolnie ze złotą końcówką stalówki umożliwiało pokazanie się, ludzie chcieli, aby dostrzegano ich pióra. Sprzedaż Lucky Curve, wspomagana reklamą gwałtownie wzrosła.

Pomiędzy 1900 a 1915 Parker stworzył ogromną liczbę pięknych piór pokrytych złotem, srebrem, masą perłową, które dzisiaj są kolekcjonowane. Jedną z legend wśród kolekcjonerów jest Parker Snake Pen, z czarnego kauczuku, napełniane pipetą, z wężem ze srebrnego lub złotego kruszcu i zielonymi oczami, wijącym się wokół korpusu i nasadki.

W 1917 Departament Wojny zawarł umowę z Parkerem na wyjątkowe pióro Trench Pen. Zaopatrzone było ono w czarne kulki, które zamieniały wodę w atrament w zbiorniku pióra, dając wojakom możliwość przygotowania atramentu na polu boju.

W 1918 po raz pierwszy roczna sprzedaż Parker Pen Co. przekroczyła 1 milion $. A w 1919 firma zaczęła budowę 5-cio piętrowego budynku w Janesville, gdzie mieścić się będzie fabryka i biurowiec rozwijającej się rodzinnej firmy.

Lata pomiędzy 1921 i 1940 są złotą epoką w historii wiecznego pióra i przemysłu piśmiennego, chociaż wiele firm upadło w czasach Wielkiego Kryzysu, a wszystkie zaznały problemów. Od rozpoczęcia II Wojny Światowej, Parker ukazał się jako jeden z amerykańskich liderów, który jest innowacyjny i zdolny do przystosowania się do wymogów epoki.

Ewidentny wynalazek Parkera powstał w 1921, kiedy firma zaprezentowała śmiałego Parkera Duofolda. To dużych rozmiarów pióro, w żywym pomarańczowym kolorze z wspaniałą złotą stalówką, złamało wszelkie dotychczasowe konwencje. Ale najprawdopodobniej najbardziej szokująca okazała się cena sprzedaży, która wynosiła 7 $ większa niż dotychczasowych piór.

W przeciągu tygodnia kolosalna sprzedaż piór przekroczyła ogromne koszty poniesione na trzy miesięczną kampanię reklamową. Nie dalej niż w ciągu 5 miesięcy zainicjowano narodową kampanię.

Parker Duofold był niekwestionowanym sukcesem. Arthur Conan Doyle posłużył się nim by napisać Sherlocka Homesa. W czasie pisania najsławniejszej powieści detektywistycznej, znalazł także czas by napisać list do Lord Molesworth, członka zarządu Parkera, proklamujący, że " w Duofoldzie, który posiada, znalazł bratnią duszę". Dzisiaj Duofoldy z tamtej epoki są wciąż ulubionymi egzemplarzami dla kolekcjonerów.

W czasach Kryzysu Parker kontynuował wprowadzanie nowych produktów, by wzmocnić ich pozycję i inwestować w badanie i rozwój. Jednym z najważniejszych produktów, który powstał w latach Kryzysu, był Quink, pierwszy czysty atrament. Odniósł on taki sukces, że jego formuła nigdy nie została zmieniona.

Następne pióro zmieniło styl i wygląd wszystkich wiecznych piór po nim. Do ukazania się Parkera 51, wieczne pióra były promowane jako te, które potrafią pomieścić więcej atramentu niż pióra konkurencji. By to zrealizować, korpusy były większe i projektowano różnorodne systemy napełniania, które zwiększały pojemność pióra. Takie pióra sprzedawano przez 60 lat.

Natomiast Parker 51 wprowadzony w 1941 posiadał smukłą sylwetkę i hooded stalówkę. Zrobione było z tworzywa odpornego na działanie alkaliów i wykorzystywało tusz szybko schnący. Nazwane 51, ponieważ było rezultatem badań na 51 lecie firmy Parker, pióro to różniło się od konwencjonalnych piór, Parker określił je jako "pióro z innej planety".

Kiedy przemysł piśmienny dojrzewał, pojawiały się nowe rozwiązania i zmiany w pracach nad lepszym produktem. W połowie lat 40-tych w Ameryce zaprezentowano długopis. I chociaż jakość pierwszych długopisów była niska i Parker nie przeskoczył tej poprzeczki. W rzeczywistości długopis nie był czynnikiem na rynku aż do opracowania w latach 50-tych ulepszeń w zakresie materiałów, metod i atramentu.

Ostatecznie to Parker opracował lepszy nowy długopis w i w 1954 zaprezentował pierwszorzędny długopis Jotter. Parker kontynuował ulepszenia w Jotterze by w 1957 zaprezentować długopis z teksturowaną końcówką posiadającą kulkę z węglika wolframu. T-Jotter ustanowił standardy dla całego przemysłu. Jego wykonanie było i jest standardem dla stalowych zwykle używanych długopisów. Teksturowana kulka dobrze przylega do powierzchni papieru, pisząc nawet na gładkich i śliskich powierzchniach. Długopis stał się wkrótce najpopularniejszym art. piśmiennym w Stanach.

Rok 1967 przyniósł serię Classic o szczupłej sylwetce, W 1968 Parker wprowadził ołówek automatyczny, który pisał nawet 50.000 słów.

Swoje pierwsze pióro kulkowe Parker zaprezentował w 1975. Posiadało ono zalety długopisu i wiecznego pióra, głównie łatwy dopływ atramentu. Cechowało się ono systemem dopływu atramentu wiecznego pióra i teksturowaną kulką z węglika wolframu zaczerpniętego z długopisu. Dzięki zastosowaniu tego świetnego rozwiązania Parker po raz kolejny wyznaczył standard dla całego przemysłu. Różniło się one od innych piór kulkowych, działających na zasadzie tamponu, kontrolującego przepływ atramentu. Pióra takie wyszły już zużycia.

Sławny w latach 20-tych Duofold został powtórnie zaprezentowany w 1987 jako wieczne pióro i długopis Duofold Centennial, na setną rocznicę Parkera. Odniósł on natychmiastowy sukces, nadający klasycznej stylistyce piór rangi technologii będącej sztuką pisma. W lecie 1990 zaczęła się ekspansja Kolekcji Duofold, która zawierała FP Centennial, szczuplejsze FP International, pióro kulkowe, długopis i ołówek stylizowany na oryginale z lat 20-tych. Były one w nast. wykończeniach: marmur niebieski, maroon i czarny. Specjalna edycja Orange Duofold Centennial FP i PCL zostały także zaprezentowane w wersji płonący pomarańcz z lat 20-tych. Sukces kolekcji Duofold był natychmiastowy i przewyższył najśmielsze oczekiwania.

Następnymi produktami wprowadzonymi pod koniec lat 80-tych były Parker 88 Place Vendome, Parker 95 i artykułu Vector.

W 1991 ożywił rynek 10$ i 100$ prezentów, kiedy wprowadził nowy długopis i ołówek mechaniczny Parker Insignia w Stanach. Nowa seria precyzyjnych i wysokiej jakości art. piśmiennych bazowała na ergonomicznym kształcie i zrobiona była ekskluzywnie w fabryce w Janesille. Kolekcja Insignia z powodzeniem została wprowadzona na rynki Azji i Europy w 1992.

Trwając od ponad wieku dzięki swojej zdolności dostarczania nowych rozwiązań, technologii i produktów z powodzeniem, Parker jest naprawdę światowym liderem. Dzisiaj przybory i akcesoria Parkera sprzedawane są w ponad 120 krajach i są przyborami, które piszą w każdym języku.


Przejdź do strony głównej